Mιλά
συχνά κανείς για τις διακρίσεις και τη
βία μεταξύ των παιδιών, αλλά σπάνια
αναφέρεται στη
βία που ασκεί το κοινωνικό
σύστημα στο δάσκαλο, και
πόσο τελικά το ένα μπορεί να συνδέεται
άμεσα με το άλλο. Η
αναπαράσταση του επαγγέλματος του
δασκάλου φέρνει στο μυαλό κόπωση,
απογοητευμένο ιδεαλισμό αλλά και τη
μαχητικότητα που χρειάζεται ο
δάσκαλος για να προχωρεί και να ζει μαζί
με τους μαθητές του, παρά τις συνθήκες
που σκοτώνουν τη μεταξύ τους ροή στην
επικοινωνία.
Ίσως ο μόνος
τρόπος για να είναι ένας δάσκαλος
“αποτελεσματικός” και να αξιολογήσει
στεγνά τους μαθητές, όπως το ζητά ένα
Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών, είναι η
πλήρης συναισθηματική αποστασιοποίηση,
τόσο από το γνωστικό αντικείμενό του
όσο και από τα ίδια τα παιδιά. Σε κάθε
άλλη περίπτωση, που ο δάσκαλος επιθυμεί
να συν-κινήσει το μαθητή, η σύγκρουση
με το σύστημα είναι αναπόφευκτη, και
οδηγεί σε αδιέξοδα, ή σε δημιουργία,
ανάλογα κατά πόσο υπάρχει πιθανότητα
για επανάσταση.
Η κινηματογράφηση
ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα, απλή και
“βρώμικη”, σχεδόν τηλεοπτικά
ντοκυμαντερίστικη, προσομοιάζει στο
επάγγελμα του εκπαιδευτικού, ως προς
την κοινωνική υποτίμησή του Οι
παραλληρισμοί με τη βιωματική σφαίρα
του αξιολογητή μας, αποκαλύπτουν πως
το βίωμα είναι η μόνη οδός για να μάθει
κανείς κάτι. Όταν λείπει αυτό, μεταφέρονται
ξερές λέξεις και νοήματα, χωρίς καμία
αξία. Το να κοιτάξεις στα μάτια τους
μαθητές και να παραμερίσεις
τους ενδιάμεσους
της διδακτέας ύλης και του καθωσπρεπισμού
μοιάζει πολυτέλεια.
Η
απαισιοδοξία, ωστόσο του σχολιασμού
της ταινίας,
όσο κι αν αφυπνίζει, είναι
για ακόμη μια φορά, μετά τα "Μαθήματα Αμερικάνικης Ιστορίας" ασφυκτική. Δημιουργεί
τόσες άμυνες όσες και η εικόνα της
εκπαίδευσης σήμερα, αφού υπογραμμίζει
οτι μερικοί κούκοι, μόνοι τους, δε φέρνουν
την άνοιξη. .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου